ما در جهان امروزی با سیل عظیمی از به وجود آمدن فروشگاه های آنلاین و فروش های اینترنتی سر و کار داریم که به صورت تصاعدی رشد و نمو دارند. اکثر فروشگاه های بزرگ و فروشگاه های زنجیره ای سهم فروش های آنلاین خود را بیشتر از فروش های چهره به چهره می دانند سازمان های امروزی برای کنترل هزینه ها و درخواست مشتری ها از نرم افزارهای متعددی استفاده می کنند که به عنوان یک رهبر هوشمند در هر سازمان یا شرکت ایفای نقش می کنند و این شرکتها ممکن است بتوانند هزینه های خود را حتی بهینه تر از فروش فیزیکی یا همان فروش چهره به چهره داشته باشند. در فروش آنلاین یا همان تجارت الکترونیک با مجموعه ای از فعالیتهایی سر و کار داریم که بسیار متفاوت تر از فروش آفلاین یا غیر مستقیم است و هدایت کالاها و تدارکاتی که باید انجام داده شود در فروش مستقیم بسیار پیچیده و محاسباتی که بر این فرآیند صورت می پذیرد وجه تمایزی است که بین فروش مستقیم و فروش غیر مستقیم وجود دارد . این فرآیند مستلزم داشتن تامین کننده های چند ملیتی ، وجود کالاها یا محصولات با حجم ها و بسته بندی های متفاوت است و تکیه کردن بیشتر سازمان برروی بهبود بخش تدارکات ، بهبود این فرآیند را محقق می سازد .
برای روند رو به رشد در تجارت الکترونیک میبایست همکاری گسترده ای بین بخش های مختلف در سازمان صورت گیرد و همواره فعالیت و چرخه حیات سازمان یا شرکت در وجود سفارش است که بر این اساس متصدیان تدارکات همواره باید بکوشند برای پیگیری سفارشات ، هماهنگی و کنترل که تاثیر به سزای در حفظ مشتریان یک سازمان دارد و اگر بی نظمی در هر بخش صورت گیرد مدیریت و تحویل محصول با شکست مواجه می شود و برعکس این قضیه ، هر چه عوامل تدارکات هماهنگی بیشتری را بین بخش های مختلف سازمان ایجاد کنند و با یک نظام واحد فعالیت کاری داشته و با افزایش بهره وری روزافزون آن را هدایت کنند تاثیر گذاری مستقیم برای فروش بیشتر ، وفاداری بیشتر مشتری و موفقیت در کسب کار آن سازمان را تضمین می کنند . از آنجایی که برای به وجود آوردن این فرآیند چالش های بسیاری وجود دارد . بسیار ضروری است که مدیریت بر عملیات کاری دقیق و مناسبی نسبت به اهداف هر سازمان برنامه ریزی و اجرایی شود و لازم به ذکر است سازمان هایی که با محصولات متعدد و حجم کاری بالا خدمات ارائه می دهند اتوماسیون تدارکات به تنهایی کافی نمی باشد و می بایست از کاملترین روش استفاده کرده و مدیریت بر تمامی فرآیند صورت گیرد تا با یک رویکرد جامع تر بر زنجیره تامین استراتژیک چرخه حیات خود را پایه ریزی کنند تا سفارش های پیچیده و تدارکات مشترک بین هر قسمت از سازمان را به بهترین شکل مدیریت نمایند .
این مقاله به صورت تخصصی اما مختصر برای راهنمایی عملیات و استراتژیک استفاده کردن از فن آوری های موجود در صنعت امروزی در تجارت الکترونیک پرداخته است.

رابین هوشمند سیستم

لجستیک ساده
تدارکات برای سفارش های آفلاین یا غیر مستقیم که عمدتا از درخواست رسمی و تکمیل پروسه اداری آغاز می شود و برای سازمان یا شرکت شرایطی فرآهم می سازد تا محصولات و کالاها با کمترین هزینه و بهترین قیمت تهیه شود و شرایط زمانی را برای شرکت به وجود می آورد تا تامین بودجه و اطمینان پرداخت فرآهم شود . که سبب می شود این فرآیند با بالاترین مدیریت صورت پذیرد . ولی در مقابل آن خرید آنلاین بر اثر برنامه ریزی بلند مدت مالی بر روی یک زنجیره تامین به وجود می آید که میتواند موفقیت خود را تضمین کند و با ریسک های مختلفی دست و پنجه نرم می کند. در خرید آفلاین یا غیر مستقیم حمل و نقل کالا یکی از عوامل کوچک در کل این فرآیند محسوب می شود . در حالی که در فروش آنلاین یا مستقیم فرآیند حمل و نقل یکی از موثرترین عوامل در این حوزه به شمار می آید که تاثیر گذاری مستقیم بر مشتری ، تجربه و موفقیت در کسب و کار را برای شرکت به ارمغان می آورد. مدیریت داده ها در مقیاس گسترده در میان انبوهی از متقاضیان کالا و محصولات مختلف است که موفقیت در این فر،یند را تصویب می کند و منابع آن برگرفته از بسته بندی، تولید، حمل و نقل ، نیروی انسانی است. که برای توزیع سفارش ها میبایست تمامی محصولات در امن ترین مسیر و با رویکردی سازگار نسبت به استراتژی هر سازمان در کمترین زمان و بهینه ترین حالت تحقق پذیرد. برای درک این موضوع باید در سطح کلان نگرش کرد که زنجیره تامین رویدادی است پیچیده و عوامل متعددی بر روند این رویداد تاثیر می گذارند تا یک دایره ای از زنجیره تامین به وجود می آید که از جمله آنها می توان به شرکت های عمومی مختلف از جمله ارائه دهندگان تدارکات ،کارگزارن ، مقاصد متعدد ،HTS کد ،حمل و نقل های ترکیبی ، لیبل زدن ها ،استانداردها ،بارگیری و تخلیه های متعدد ،شرایط نگهداری و تامین کنندگان و بسیاری دیگر از موضوعات کوچک و بزرگ که ما میبایست از تمامی مراحل کار مطمئن شویم که همه این فرآیندها به درستی صورت گرفته و همه این عوامل نیاز به بیش از یک مدیریت بر تدارکات را می طلبد و مستلزم ارتباطی گسترده و همکاری بین بخش های مختلف درون سازمانی و زنجیره تامین را شامل می شود . که هر یک به عنوان یک کلید ارزشمند در عملیات ایفای نقش می کنند . به عنوان مثال یک مدیر حمل و نقل می تواند با استفاده کردن از یک گروه مناسب و گزینش شده برای پیشبرد اهداف عملیات سازمانش مسمرثمر واقع شود که آنها می بایست از چگونه بسته بندی شدن کالاها ،برچسب زدن ،مقاصد مختلف حالت های حمل و نقل در زمانی که باید کالا یا محصول حمل شود را با بالاترین بهره وری به سرانجام برسانند . حال باید فراتر فکر کرد برای مثال : سازمان در صادرات با گمرکات مختلف ، ترخیص کالا ، مقررات هر یک از گمرکات ، حمل و نقل های ترکیبی ، استانداردهای گوناگون و خیلی از مسائل دیگر مواجه می شود که هماهنگی و ایجاد ارتباط بین هر یک از بخش ها ، پورسه پیچیده ای را رقم می زند که نقص در هر یک از این موارد ذکر شده چالش بزرگی را برای یک شرکت یا سازمان به وجود می آورد . این مراحل و چالش ها در کشور های صنعتی توسعه یافته دنیا بسیار حیاتی و حائز اهمیت است.
حال می پردازیم به کشور عزیزمان ، ولی در ایران فرآیند تجارت الکترونیک هنوز آنقدر رشد و پیشرفت نکرده است که توزیع فرا مرزی را برای خود ایجاد کند و حتی معدود شرکت های هستند که به صورت رسمی فروش اینترنتی و فروش بر اساس تجارت الکترونیک را انجام می دهند. ما برای فروش آنلاین و تجارت الکترونیک باید بدانیم که سفارش گیری در این فرآیند فقط ۳۰ درصد قضیه محسوب می شود در حالی که عملیات تهیه و عرضه مناسب کالا و خدمات است که ۷۰ درصد از موفقیت در فروش آنلاین را به خود اختصاص داده است. افزایش سود ، ماندگاری و بقای شرکت در گرو کاهش هزینه ها ، برنامه ریزی مناسب و مدل توزیع کالا یا محصولات است که یک شرکت تجارت الکترونیک را پایدار نگه می دارد. در فروش آنلاین خدمات رسانی یک رکن محسوب می شود. در صورتی که سازمان یا شرکت بتواند خدمات رسانی خود را به بهینه ترین شکل ممکنه و مشتری پسند ارائه دهد این فرآیند مشتری گذرا را به مشتری وفادر تبدیل می کند . در فروش آنلاین هر لحظه امکان دارد متقاضی کالا از شهرهای مختلف و یا منطقه خاص دور افتاده ای سفارش ارسال کند حتی با سفارش های با حجم کم که شرکت موظف است در کمترین زمان و کمترین هزینه درخواست متقاضی را پاسخ گو باشد . این است که استراتژی خدمات رسانی شرکت و برنامه ریزی عملیات در خدمات رسانی حرف اول را بیان می کند . در این میان چند نکته مهم و به ظاهر پیش و پا افتاده را خاطر نشان می شوم که سبب کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری می گردد که در صنعت ما جزو حلقه های گمشده محسوب می شود .
بسته بندی : این فرآیند که جزو موارد اصلی و کوچک هر عملیات در شرکت توزیع به شمار می آید و متاسفانه در کشور ما به سادگی از این فرآیند گذر می کنند و آن را یک امر تجملی به حساب می آورند در صورتی که با نگاهی علمی می توانیم از نوع بسته بندی به کاهش هزینه و کاهش زمان عملیات دست یابیم . شرکت ها باید بکوشند تا بسته بندی مناسبی فراخور مشتری های مختلف ، کالاهای مختلف با سایزهای مختلف طراحی کنند و بهترین چیدمان را از نظر کیفیت و کمیت در نظر بگیرند. ما برای یک یا چند کالای متفاوت از همدیگر نیاز به طراحی یک پکیج داریم که می بایست با کمترین هزینه نسبت به محصولات انجام پذیرد. بسته بندی کالا باید نسبت به فضای محفظه وسیله نقلیه ای که حمل آن را به عهده دارد صورت گیرد تا بیشترین بهره وری را از اتاقک وسیله نقلیه برده شود.
نکته قابل اهمیت که متاسفانه هیچ مدیریت علمی بر آن نمی شود و به صورت کاملا سنتی انجام می گیرد نوع و روش چیدمان کالا درون محفظه کشنده است که اگر به صورت هوشمندانه این فرآیند انجام پذیرد حدود ۷ تا ۱۰ درصد از هزینه های حمل و نقل شرکت را کاهش می دهد این مسئله برای خیلی از شرکت های که توزیع کالا را انجام می دهند اصلا هیچ اهمیتی ندارد . ما برای یک توزیع نظام مند باید از انواع کالا های واحد استفاده کنیم. شاید برای مراحل ایجاد کالای واحد نیاز به نیروی انسانی و زمان برای طراحی این فرآیند داشته باشیم ولی در عوض سود دهی که برای شرکت ایجاد می کند به مراتب بسیار بیشتر از هزینه ای است که برای ایجاد کالای واحد انجام می دهیم. این فرآیند به ما کمک می کند که نظم در بارگیری و تخلیه با کمترین زمان انجام گیرد و با کاهش شناسه گذاری برای هر کالا سرعت دسترسی به آن کالا را به شکل چشم گیری کاهش داده و به سرعت عملیات تحویل می افزاید و با کم کردن خسارت های احتمالی به کالا یا محصول اطمینان خاطر بیشتری را برای شرکت توزیع به وجود می آورد .
یکی دیگر از مسائل مهمی که بسیار حائز اهمیت است و منجر به کاهش قیمت تمام شده کالا می شود مدیریت بر ناوگان حمل و نقل و مدیریت بر مسیرهای حرکت و وسایل نقلیه است . این فرآیند را با چند سوال شروع می کنم:رابین هوشمند سیستم
۱- شرکت های توزیع چه راه حلی دارند برای اینکه بتوانند وسایل نقلیه در اختیار شرکت را به حداکثر بهره وری برسانند؟
۲- چگونه می توانند متقاضیان یا مشتریان خود را مطلع کنند که چه زمانی کالا به دست آنان می رسد؟
۳- چه برنامه ریزی اتخاذ می کنند که هر یک از وسیله های نقلیه در کمترین زمان و پیمودن کمترین مسیر به متقاضی کالا سرویس دهند ؟
۴- در عملیات کاری آنها چه ملاکی وجود دارد تا بتوانند استناد کنند که فرآیندها را با بیشترین بهره وری انجام داده اند؟
کمتر شرکتی در ایران وجود دارد که حتی به این سوالات فکر کرده باشد و برای جواب دادن به هر یک از این سوالات می بایست مباحث پیچیده ای از علم ریاضی و علم ژنتیک به کار رود تا پاسخ صحیح به دست آید .
آیا می دانید که با برنامه ریزی و استفاده کردن از سیستم های نوین می توان ۳۰ تا ۵۰ درصد از زمان و مسافت توزیع را کاهش داد ؟
آیا می دانید که با همین برنامه ریزی می توان بهره گیری از هر وسیله نقلیه را ۲ برابر کرد؟ با همان زمان قبلی ؟
آیا می دانید که شیفتهای توزیع از یک یا ۲ نوبت می توان به ۳ تا ۵ نوبت شیفت افزایش داد؟
آیا می دانید که می شود ساعت رسیدن کالا یا محصول را به صورت دقیق برای هر مشتری محاسبه و برنامه ریزی کرد؟
و بسیاری از آیا می دانیدهایی که در این حوزه وجود دارد و صنعت ما جوابی برای حل آن ندارد . صنعت ما نیاز به آموزش درست دارد. صنعت ما نیاز به فن آوری های کارگشا و محاسبه گر دارد. صنعت ما نیاز به مدیریت، برنامه ریزی، خلاقیت و… دارد.
ما باید از لاک سنتی خود خارج شویم و به دنیای پیشرفته ای که در هر ثانیه از آن اتفاقاتی بسیار خارق العاده ای می افتد و غیره ممکن ها را ممکن می سازد نگاهی بیندازیم و آن را تجربه کنیم. ما باید از سبک ها ،روش ها ،تکنیک های نوآورنه بهره مند شویم تا با همان داشته های که در اختیار هر شرکت یا سازمانی است به بیشترن بهره وری دست یابیم .
به امید روزی باشیم که در صنعت ایران به مسائل بزرگتری به اندیشیم .

تجارت الکترونیک : راهنمای عملیات و استراتژیک استفاده کردن از فن آوری های نوین