چند سالی است که در کشورهای توسعه یافته صنعتی به ویژه آمریکا مبحث های بسیار علمی در مورد شخص سوم تدارکات لجستیک (۳PL) صورت می پزیرد که مدیران اجرایی جهانی این فرآیند با اعتماد به نفس بالا درباره رشد ودرآمد فعلی و آینده این صنعت بسیار خوشبین هستند .

این مقاله به صورت کاملا تخصصی درباره شرکت های که خدمات  ۳PLرا ارائه می دهند و نقش این فرآیند را در توزیع کالا شرح می دهد . هر ساله کنفرانس تخصصی درباره مدیریت حرفه ای زنجیره تامین در سن دیگو آمریکا برگزار می شود (CSCMP)که معتبرترین همایش در سرتاسر دنیا محسوب می شود . این همایش که در اوایل هفته پیش برگزار گردید به صورت مو شکافانه فرآیند شخص سوم لجستیک ۳PL را مورد بحث قرار داد . بیست ودومین سال برگزاری این کنفرانس با سخنرانی آقای دکتر رابرت لیب استاد مدیریت زنجیره تامین در دانشگاه نورت ایسترن انجام پذیرفت .

ایشان این گونه بازگو کردند : با تحقیق در روند کاری ۳۰ مدیر اجرای ۳PL  در سراسر شمال آمریکا ، اروپا ، آسیا و اقیانوس آرام که درآمد تجمعی این شرکت ها در سال ۲۰۱۳ میلادی حدود ۴۰ میلارد دلار اعلام شد . میانگین رشد درآمد سه سال مدیران اجرایی شرکت های فوق در شمال آمریکا از ۷٫۸۶ درصد به ۱۰٫۳۹ درصد در سال ۲۰۱۴ ٫ آسیا و اقیانوس آرام از ۱۱٫۵ درصد به ۱۵٫۰ درصد و همچنین نرخ رشد برای مدیران ۳PL اروپا از ۵٫۳۳ درصد به ۷٫۷۱ درصد افزایش یافته بود . که این سود آوری در بیش از ۸۰ درصد از شرکت های که این فرآیند را در سرتاسر جهان انجام می دهند را در سال ۲۰۱۴ میلادی به ارمغان آورد . و به طور متوسط نرخ رشد این صنعت در سه سال آینده با ۵٫۲۲ درصد برای شمال آمریکا ٫ ۴ درصد برای اروپا و ۵٫۷۵ درصد برای آسیا واقیانوس آرام پیشبینی کرد . وی خاطر نشان شد که نرخ رشد هنوز هم در هر سه قاره مثبت است . در حالی که این پیشرفت و رشد اقتصادی در زمانی اتفاق می افتد که تمامی صنایع در جهان با رکود رشدی دسته پنجه نرم می کنند . و واقعیت این است که این ۳۰ شرکت از بزرگترین شرکت های دنیا در زمینه ۳PL محسوب می شوند و به سادگی می توان  شرکت هایی که از مقیاس کوچکتری در این صنعت برخوردار هستند را به رشد ۳۰ درصدی افزایش داد . او در ادامه اینگونه صحبت کرد با اشاره به کشور چین و نگاهی عمیق تر به صنعت این کشور که در سال ۲۰۱۵ با کاهش  ۷٫۰ درصدی تولیدات ناخلص مواجه شد و بر اساس حجم فعالیت این کشور که کل جهان را مورد تاثیر قرار می دهد ٫ روند واردات و صادرات در کل جهان کاهش یافت که نه تنها  کاهش رشد را برای شرکت های ۳PL  در آسیا و اقیانوس آرام را به همراه داشت بلکه روند رشد شرکت های آمریکا و اروپا را نیز مورد تاثیر قرارداد . ولی با این وجود ارقام ذکر شده نشان از رشد فرآیند ۳PL در کل جهان را بازگو می کند . و بزگترین گزارشی که امسال مطرح می کنیم حکایت از گسترش این فرآیند و ادغام بخش ۳PL با بخش عملیات کار در شرکت های توزیع و تولیدی ها می باشد . واینگونه توضیح داد که تحقیقاتی از ۷ مدیر  برتر در میان این ۳۰ شرکت انجام داده شد با جمع آوری اطلاعات در مقیاس بزرگتر در زمان رکود اقتصادی ۲۰۰۸ میلادی که بیشترین معملات بزرگ در شرکت های (UPS,FEDEX,GENCOC,XPO) صورت گرفت که این شرکت ها بیشترین فعالیت توزیع کالا را در سرتاسر دنیا برای خود رقم زدند . ولی از آن زمان به بعد بخش ۳PL جهانی به وجود آماد که نقش موثرتری در لجستیک کالا ایفا نموده و به دوش می کشد . در این گزارش این چنین آماده است با باز سازی بخش لجستیک و تلاش برای یک پارچه سازی عملیات توزیع در صنعت که شامل : گسترش خدمات و پوشش جغرافیایی بیشتر و تامین مالی شرکت های بزرگ برای سرمایه گزاران قدرتمند را فراهم می سازد برای کسب درآمد بیشتر دراین بخش شرکت ها با تهاجم بیشتری این خواسته را رقم می زنند . و به طور متوسط مدیران ۳PL رشد ۶٫۵۴درصدی را از سه سال آینده به این شرکت ها اختصاص داده اند .

او در ادامه گفت رویکرد ما قطعی کردن این استراتژی است . با نگاهی کلی بر مشتری های پایه و انتظاراتی که از یک شرکت پخش خواهان هستند ،که این استراتژی موجب ایجاد اعتماد به روابط ۳PL و روند برون سپاری لجستیک برای شرکت های توزیع را به ارمغان می آورد. در این میان حتی شرکت های ۳PLS  که خدمات یک پارچه تری از شرکت های ۳PL ارائه می دهندپا به عرصه صنعت نهادند تا آن دسته از فروشگاه هایی که بدون توقف در هر ساعت از شبانه روز به مشتریان سرویس می دهند بتوانند با بالاترین خدمات در بخش لجسیک نیازهای روبه رشد مشتریان را به بهترین شکل پاسخ گو باشند. تا درنهایت رضایت مندی مصرف کننده را به ارمغان می آورد. با تغیرات در رفتار مصرف کننده،سفارشات کالاهای آنلاین رایجتر شده است .از این رو نیاز به لجستیک ۳PLS به جنبه های مختلف زنجیره تامین از قبیل زیر ساخت و فن آوری هوشمند در داخل تشکیلات انبار توزیع و نحوه عملیات کار در این بخش ،مدیریت بالایی را می پذیرد و صرف زمان در چهار دیوار انبار برای بر طرف کردن نیازهای توزیع و منطقه جغرافیایی هر مشتری تا بارگیری کامیونتها و تحویل کالا به مشتری با بیشترین بازده میسر می سازد.

شرکت ها می توانند با این روند نیازهای مشتریان خود را در دور دسترین مناطق و حتی سفارشات کوچک آن ها را به بهترین شکل پاسخ دهند.

مدیران اجرایی جهانی ۳PL در مورد رشد و سود دهی این فرآیند بسیار خوشبین هستند